Το ντύσιμο είναι μια δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα καθημερινά, από μικρούς και μεγάλους, πρωί και βράδυ. Το ντύσιμο ενός παιδιού, ειδικά στις νηπιακές ηλικίες, ίσως να θεωρείται μπελάς, αλλά μπορεί μεταμορφωθεί σε έναν υπέροχο τρόπο για τον γονέα και το παιδί να έρθουν ακόμα πιο κοντά.

Πολύ συχνά, προκύπτει μια σημαντική ερώτηση στο μυαλό του γονέα:

‘’Ποιός διαλέγει τα ρούχα που θα φορέσει το παιδί; Εγώ ή εκείνο;’’

 

Σίγουρα, το κάθε παιδί, ο κάθε άνθρωπος, είναι διαφορετικός, και η δυναμική της κάθε σχέσης αλλά και ο τρόπος διαπαιδαγώγησης που επιλέγει ο κάθε γονέας ποικίλουν. Ωστόσο, οι παρακάτω προτάσεις μας θα επιχειρήσουν να βοηθήσουν τον γονέα να διαχειριστεί με μεγαλύτερη ευκολία ένα τέτοιο δίλημμα.

 

Ο κάθε γονέας πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι υπάρχουν πολλά οφέλη όταν το παιδί επιλέγει μόνο του τι θα φορέσει σε καθημερινή βάση:

1. Αναπτύσσει την αίσθηση του προσωπικού γούστου και της διαμόρφωσης απόψεων αισθητικού χαρακτήρα, που συντελούν στην εν γένει αυτονομία του.Η αντίληψη του γούστου και της συνειδητής επιλογής ντυσίματος ξεκινάει στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, αλλά τα θεμέλια για την προσωπική αντίληψη ξεκινούν πολύ νωρίτερα.

2. Το παιδί αρχίζει από μικρή ηλικία να παίρνει αποφάσεις που το αφορούν, καθώς και να έχει την ευθύνη των επιλογών του, η οποία ξεκινά από το τι θα φορέσει, ως την τακτοποίηση της ντουλάπας του και την φροντίδα των ρούχων του. 

3. Διαμορφώνει την ατομική του προσωπικότητας και ταυτότητα, και το παιδί νιώθει την αυτοπεποίθηση που προσφέρει το αίσθημα της ολοκλήρωσης μιας αποστολής.

4. Αυτή η ελευθερία που παραχωρεί ο γονέας στο παιδί υποδηλώνει ότι του έχει εμπιστοσύνη.

 

Παρ’ όλα τα πλεονεκτήματα που μπορούν να υπάρξουν όταν το παιδί διαλέγει μόνο του τα ρούχα που θα φορέσει, είναι φυσικό και επόμενο να προκύπτουν διάφορα προβλήματα και διαφωνίες, από τις επιλογές του. Η καλύτερη λύση για τέτοια θέματα είναι η διάθεση για συζήτηση και οι αμοιβαίοι συμβιβασμοί.

 

Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι υπάρχουν ορισμένα ζητήματα στα οποία οι γονείς πρέπει να επιμένουν:

1. Το ντύσιμο πρέπει να γίνεται ανάλογα με τον καιρό. Τα παιδιά δεν μπορούν να φορούν κοντομάνικα μπλουζάκια τον χειμώνα, και ζεστά πουλόβερ το καλοκαίρι, αφού υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κρυώσουν, να ιδρώσουν και να αρρωστήσουν. Έτσι οι γονείς μαθαίνουν στα παιδιά τους με ακόμα έναν τρόπο να προσέχουν τον εαυτό τους. 

2. Τα παιδιά πρέπει να φροντίζουν τα ρούχα τους, και να τα διατηρούν καθαρά, σε φυσιολογικά πάντα πλαίσια δεδομένου της ηλικίας τους. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν ότι τα καινούρια ρούχα και παπούτσια έχουν αξία, αφού έχουν αγοραστεί από τους γονείς με κόπο.

3. Κάθε ρούχο έχει διαφορετική χρήση - οι γονείς οφείλουν να εξηγήσουν στα παιδιά να τα ξεχωρίζουν: π.χ. τα αθλητικά ρούχα είναι για την ώρα του παιχνιδιού, γιατί είναι πιο άνετα και καθαρίζουν εύκολα, ενώ φορέματα με ιδιαίτερα υφάσματα και πουκάμισα είναι για πιο ιδιαίτερες περιστάσεις.

 

Σίγουρα, ο γονέας οφείλει να επιβραβεύσει την προσπάθεια ανεξαρτητοποίησης, όμως υπάρχουν φορές όπου η επιθυμία του παιδιού δεν γίνεται να εισακουστεί.

Αν το παιδί επιλέξει ένα ρούχο με το οποίο ο γονέας δεν συμφωνεί για κάποιο λόγο, ο γονέας μπορεί:

1. Να εξηγήσει ήρεμα και λογικά στο παιδί για ποιο λόγο δεν είναι σωστό να φορέσει το συγκεκριμένο ρούχο ή συνδυασμό ρούχων, κάνοντας ξεκάθαρο ότι δεν είναι ζήτημα επιβολής της άποψής του. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί καταλαβαίνει την αιτία που το ρούχο είναι λάθος, και δεν θα επαναλάβει κάτι αντίστοιχο στο μέλλον. 

2. Να θέσει τα δικά όριά του, αρνούμενος την επιλογή του παιδιού, αλλά προσπαθώντας με συζήτηση να καταλάβει γιατί έκανε αυτή την επιλογή. Έτσι, θα αντιληφθεί καλύτερα το γούστο και τον τρόπο σκέψης του παιδιού, και θα το βοηθήσει να διαλέξει κάτι που του αρέσει εξίσου, κάτι που θα αφήσει και τους δύο ικανοποιημένους.

 

Σε κάποιες περιπτώσεις το παιδί και ο γονέας δεν συμφωνούν, παρά τις συζητήσεις και τις εξηγήσεις, με το παιδί να επιμένει να φορέσει ένα συγκεκριμένο ρούχο ή σύνολο ή να μην φορέσει κάτι που έχει επιλέξει ο γονέας, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένταση που δύναται να οδηγήσει σε τσακωμό.

Υπάρχουν όμως ορισμένα πράγματα που οφείλει ο γονέας να έχει στο μυαλό του, προς υπεράσπιση των μικρών πεισματάρηδων:

1. Το παιδί μπορεί να έχει κάποια αισθητηριακή ευαισθησία. Για παράδειγμα, μπορεί να το ενοχλούν τα ζιβάγκο, να έχει κάποιου είδους αλλεργία στα μάλλινα, ή να το γαργαλούν συγκεκριμένες ραφές.

2. Οι εμμονές των παιδιών σε νηπιακή ηλικία είναι φυσιολογικές, μέχρι ένα σημείο. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν να κάνουν με το μαλακό ύφασμα ενός ρούχου, ή την αγάπη του παιδιού για το ζωάκι στο τύπωμα μιας μπλούζας, το χρώμα μιας ζακέτας, ή τον τρόπο που λαμπυρίζουν τα στρας μιας φούστας, που δημιουργούν στο παιδί μια συναισθηματική ασφάλεια. Ο γονέας μπορεί να μάθει τον λόγο της προσκόλλησης στο συγκεκριμένο κομμάτι, και να βοηθήσει το παιδί να το ξεπεράσει, προτείνοντας κάτι παρόμοιο αλλά καταλληλότερο. 

3. Για όλους μας, μικρούς και μεγάλους, υπάρχουν δύσκολες μέρες! Αν το παιδί θέλει οπωσδήποτε να φορέσει μια ροζ και μια μπλε κάλτσα, για να ανταπεξέλθει στην δύσκολη παιδική καθημερινότητα, δεν χάθηκε κι ο κόσμος!

 

Εμείς, ανακαλύψαμε μερικούς έξυπνους τρόπους να βοηθήσει ο γονιός το παιδί να ντυθεί, χωρίς να επεμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και να υποδεικνύει στο παιδί ακριβώς τι να φορέσει. Σας προτείνουμε να δοκιμάσετε:

1. Πηγαίνετε μαζί να ψωνίσετε τα ρούχα του παιδιού. Έτσι το παιδί θα έχει άποψη και επιλογή του τι θα φορέσει, θα γνωρίζει όταν ντύνεται ότι εκείνο διάλεξε τα συγκεκριμένα ρούχα που πιθανόν αρνείται. Παράλληλα, αντιμετωπίζει ένα πλήθος επιλογών, αλλά γνωρίζει ότι δεν μπορεί να τα έχει όλα, παίρνοντας ένα χρήσιμο μάθημα.

2. Οργανώστε μαζί την ντουλάπα του. Μπορείτε να δοκιμάσετε να τακτοποιήσετε μαζί τα ρούχα σε χαμηλά ράφια, λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη του παιδιού, ή να τα χωρίσετε σε κατηγορίες τύπου ‘’για το σχολείο’’, ‘’για το καράτε’’, ‘’για το σπίτι’’, κ.ο.κ., ή ακόμα και με βάση χρώματα ή/και χρωματικούς συνδυασμούς. Με αυτό τον τρόπο, περιορίζονται οι επιλογές του παιδιού και αποφεύγεται όποια σύγχυση που προκύπτει από τις απεριόριστες πιθανότητες συνδυασμών, ενώ το παιδί μαθαίνει εμπειρικά ποια ρούχα προορίζονται για ποια περίσταση. 

3. Αφιερώστε χρόνο για την επόμενη ημέρα αποβραδίς. Είτε για να συζητήσετε για την ημέρα που πέρασε και την ημέρα που έρχεται, είτε για να προετοιμάσετε μαζί κάποιες επιλογές ντυσίματος για την επόμενη ημέρα από τις οποίες το παιδί μπορεί να επιλέξει, είτε για να βοηθήσετε το παιδί να τακτοποιήσει τα ρούχα του. Μπορείτε κατά αυτό τον τρόπο να δημιουργήσετε μια όμορφη συνήθεια, η οποία ενδυναμώνει τη σχέση γονέα και παιδιού, ενώ προετοιμάζει τα πάντα για την επόμενη ημέρα, αποφεύγοντας βιαστικές πρωινές προστριβές και διδάσκει τα παιδιά οργάνωση και προετοιμασία. 

 

Σε κάθε περίπτωση, εμείς στην Alouette ελπίζουμε ότι το παιδί, είτε συνεργατικά, είτε ανεξάρτητα, ανάλογα την περίπτωση και την ηλικία του, απολαμβάνει την δημιουργική δραστηριότητα του ντυσίματος!